Buty motocyklowe z laminowaną membraną? Ale jak to? Wyjaśniamy technologię

Rozwój technologiczny nie omija odzieży motocyklowej. I całe szczęście, bo dzięki temu możemy się cieszyć coraz większym komfortem, który także przekłada się na bezpieczeństwo. Oto jeden z przykładów, czyli technologia HDry.

Na rynku dostępnych jest wiele marek i jeszcze więcej modeli butów wyposażonych w szereg rozwiązań mających na celu zapewnianie niezbędnego komfortu w zróżnicowanych warunkach. Nic więc dziwnego, że większość z nas zdążyła się już dawno pogubić w tych wszystkich oznaczeniach i technologiach. Jednym z ciekawszych hitów w produkcji nieprzemakalnych butów motocyklowych jest wspomniana technologia, czyli specjalnych laminatów stosowanych w obuwiu motocyklowym. Na czym to polega? Już tłumaczymy.

Skarpeta z membraną

Obecnie tzw. standardowym rozwiązaniem podczas produkcji nieprzemakających butów jest wszywanie wewnątrz specjalnej skarpety wykonanej z wodoszczelnej membrany, która pełni jednocześnie rolę wyściółki cholewki. To rozwiązanie, jeśli jest porządnie wykonane, faktycznie pozwala zapobiegać przedostaniu się wody do środka buta. Ma jednak kilka wad. Woda, wnikając (głównie przez szwy) w strukturę materiałów z jakich wykonane są buty przedostaje się do środka. Tam natrafia na membranę i pozostaje pomiędzy nią a warstwą wierzchnią. Co to powoduje? Po pierwsze niemożność prawidłowej pracy membrany, czyli zapewnienia oddychania, inaczej transportowania pary wodnej na zewnątrz. Kolejnym z generujących dyskomfort w takiej sytuacji aspektów jest bliska styczność wody ze stopą. Znacie to uczucie po wjechaniu w duża kałużę, że zrobiło się wilgotno i wyraźnie chłodniej w bucie? Wydaje się wtedy, że membrana się poddała. I choć sama membrana nie przepuściła wody do wewnątrz to często wyjmujemy mocno wilgotną stopę z buta po jeździe w deszczu. Dlaczego? Wspomniane utrudnienia w transportowaniu pary wodnej przez membranę na zewnątrz sprawiają, że gromadzi się ona wewnątrz buta. Wilgotne stopy z kolei wychładzają się dużo szybciej i pomimo, że buty nie przemokły, to o komforcie jazdy już nie może być mowy.

Technologia HDry

Sposobem na rozwiązanie tego problemu jest technologia HDry. Co to takiego? Jest to w skrócie nanoszenie wodoszczelnej membrany na wewnętrzną stronę warstwy wierzchniej w procesie laminowania. Inaczej mówiąc, membrana staje się integralną częścią cholewki buta. Co daje takie rozwiązanie? Woda nie jest w stanie przeniknąć przez warstwą wierzchnią cholewki. Nie może więc znaleźć się pomiędzy nią a membraną. To z kolei powoduje, że wady „membranowej skarpety” nie występują w tym rozwiązaniu. Kolejnym z atutów tej technologii jest brak jakichkolwiek szwów w membranie, a więc również konieczności ich podklejania, a w miejscach, które są podklejane membrana nie może spełniać swojej funkcji. Buty wykonane w tej technologii mogą oddychać w każdych warunkach pogodowych, co z kolei nie powoduje nadmiernego zawilgocenia i w konsekwencji większego ryzyka wychłodzenia, a brak kolejnej warstwy wewnątrz w postaci wszywanej skarpety wpływa także dodatnio na komfort dopasowania i noszenia takich butów. Laminowana w technologii HDry membrana produkowana jest z bazującego na estrach poliuretanu, który połączono z bardzo cienkim poliestrowym wykończeniem. Całość ma grubość zaledwie 0,03 mm, co sprawia, że gdybyś ubrał ten sam but bez membrany, nie byłbyś w stanie poczuć najmniejszej różnicy w dopasowaniu. HDry nie zawiera przy tym dodatków w postacie PTFE, czy stosowanych w niektórych membranach związków fluoru.

A – warstwa wierzchnia
B – membrana
C – wilgoć (pot)
D – uwięziona wilgoć
E – zaabsorbowana woda

Jeszcze jakieś zalety?

Proszę bardzo: Znasz to uczucie, gdy podczas jazdy w obfitym deszczu twoje buty stawały się coraz cięższe, a chodząc w nich podczas postoju na gorącą kawę widać było wydostające się ze szwów bańki? Tutaj także tego nie doświadczysz. But po prostu nie nasiąka wodą, więc nie dość że nie staje się cięższy od niej, to jeszcze nie trzeba go suszyć godzinami (najlepiej z dala od źródeł ciepła), by znów cieszyć się komfortem użytkowania. W wypadku laminatu wystarczy że woda odparuje z warstwy wierzchniej i po temacie. Jeśli w dodatku dbasz o swoje obuwie i stosujesz ich pielęgnację środkami impregnującymi dla wyrobów z membranami, to zjawisko to zostanie całkowicie zminimalizowane. Jeśli komuś nadal mało, to dorzucamy kolejny atut tego rozwiązania: Buty, które nie nasiąkają wodą, ulegają dużo wolniejszej degradacji materiałów z których są wykonane. Woda nie wypłukuje naturalnych związków zawartych w skórze, które odpowiadają za jej elastyczność, również materiały tekstylne znacznie woniej tracą swoje właściwości zachowując strukturę. I nie istnieje ryzyko rozwijania się bakterii, czy grzybów pod warstwą wierzchnią.

Najlepsze w tym wszystkim z punktu widzenia motocyklisty jest to, że to rozwiązanie naprawdę działa. Sprawdziliśmy ten fakt na własnych stopach. Większy komfort, czyli w tym wypadku suche i niezmarznięte stopy to lepsze skupienie i większa precyzja prowadzenia, której znaczenie rośnie wraz z pogarszaniem się warunków pogodowych.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Buty wykonane w technologii HDry można znaleźć w ofercie włoskiego producenta Formaboots, którego przedstawicielem w Polsce jest firma Riccardo Motosport

[trending]

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button